Artikel
De didactiek van golfmachines
Gepubliceerd: 1 December 2024 14:09
Al ruim tweehonderd jaar wordt in het natuurkundeonderwijs gebruikgemaakt van verschillende soorten ‘machines’ om golfverschijnselen zichtbaar te maken. In dit artikel onderscheidt Roger Rikken twee verschillende soorten golfmachines en behandelt hij van beide soorten een aantal voorbeelden.
Auteur: Roger Rikken
Voor veel middelbare scholieren en studenten in het tertiair onderwijs zijn golven behoorlijk abstract en lastig voor te stellen. Gedurende de laatste tweehonderd jaar zijn er daarom vele modellen ontwikkeld die het begrip van golven en golfverschijnselen moeten vergemakkelijken. Veel docenten maken tegenwoordig gebruik van de vele simulaties en animaties die op het internet te vinden zijn. Dat was tot zo’n dertig jaar geleden nog niet zo vanzelfsprekend. Golfmachines waren dan vaak de aangewezen methode. De eerste golfmachines deden hun intrede aan het begin van de negentiende eeuw. De meeste machines uit deze tijd zijn de zogenoemde kinetische golfmachines [1]. Deze bevatten meestal een draaimechaniek waarmee één bepaalde golfbeweging gevisualiseerd kan worden. Vanaf het begin van de twintigste eeuw werd ook steeds meer gebruikgemaakt van dynamische golfmachines [2,3]. Kenmerkend voor de dynamische golfmachine is dat deze altijd een elastisch medium bevat dat in trilling kan worden gebracht. Hierdoor vertoont de dynamische golfmachine natuurlijk golfgedrag, in tegenstelling tot de kinetische golfmachines.
Lees het volledige artikel in het decembernummer of klik hier.