Artikel
Een moleculaire blik op schilderijen
Gepubliceerd: 1 July 2019 10:45
Het ontrafelen van de chemische en fysische processen die ertoe kunnen leiden dat een schilderij verandert of beschadigd raakt is een ingewikkelde opgave. Met de ontwikkeling van geschikte modelsystemen en de toepassing van geavanceerde spectroscopische analysetechnieken krijgen we echter steeds beter inzicht in de moleculaire wereld onder het verfoppervlak.
Auteur: Joen Hermans
In de Nederlandse musea is een enorme hoeveelheid indrukwekkende schilderkunst te ontdekken. Naast bewondering voor de compositie, de techniek of de historie van een werk kan een schilderij ook een groot aantal natuurwetenschappelijke vragen oproepen. Waar komt bijvoorbeeld de kleur en de structuur van een schilderij vandaan? Heeft het kunstwerk er altijd zo uitgezien of is er door de jaren heen iets veranderd? Als we Rembrandt mee zouden kunnen nemen naar de Eregalerij in het Rijksmuseum anno 2019, zou hij dan schrikken bij het zien van zijn Nachtwacht? En wanneer dat schilderij schoongemaakt of gerestaureerd wordt, komt dat de levensduur alleen maar ten goede, of lopen we ook het risico dat we op de lange termijn de veroudering verergeren of nieuwe problemen veroorzaken? Een groeiend aantal onderzoekers in Nederland houdt zich bezig met dit soort vragen.
Lees het volledige artikel in het julinummer van het NTvN.